Önce, değer eğitimi ne demek ona bakalım. Değer eğitimi, öğrencilerin ahlaki, sosyal, kültürel değerleri öğrenmesi, içselleştirmesi için yapılan bir süreç.
- Değer Analizi: Değer analizi, öğrencilerin bir sorunu ele alarak, mantıksal ve eleştirel düşünceyle değerleri değerlendirmesini içerir. Mesela, bir etik ikilem verilir, öğrenciler bunu tartışır, pros ve cons’ları tartar, sonra kendi değerlerini oluşturur.
- Değer Açıklama: Değer açıklama, öğrencilerin kendi değerlerini keşfetmesi, hangi değerlere sahip olduklarını anlaması ve bunları ifade etmesi üzerine kurulu bir yaklaşım
- Telkin: Telkin, öğrencilerin belirli değerleri doğrudan öğretilmesi, öğretmenlerin veya büyüklerin bu değerleri dikte etmesi demektir. Mesela, “Dürüst olmalısın, yardımsever olmalısın” gibi direktifler verilir.
- Ahlaki Muhakeme: Ahlaki muhakeme, öğrencilerin etik durumları analiz ederek doğru ve yanlışı çıkarmasını içerir. Mesela, bir senaryo verilir, öğrenciler bunun ahlaki sonuçlarını tartışır.
- Gözlem Yoluyla Öğrenme: Gözlem yoluyla öğrenme, öğrencilerin davranışları, rolleri, çevreyi gözlemleyerek değerleri öğrenmesi demektir. Mesela, öğretmenlerin veya diğer insanların davranışlarını izleyerek bir şeyler kapar.
- Değer İçselleştirme: Öğrencilerin belirli değerleri kendi hayatlarına entegre etmesi, içselleştirmesi üzerine kurulu bir yöntem. Mesela, dürüstlüğü sadece söylemek değil, gerçekten yaşamak.